Historiikit

1948 - 1958 Purjehdustietoa

 

Lightning 1948-1958


Lehtileikkeitä

 

 

 

 

Kisalogoja

http://www.lightning.fi/files/sm2009-kisalogo.jpg

 

 

International Lightning Class Association (ILCA) ja Suomen Lightningliitto ry ovat aktiivisia luokkaliittoja. Yhdistyksen tarkoituksena on toimia jäsentensä yhdyssiteenä sekä edistää ja kehittää purjehdusta Lightning-veneellä Suomessa.

Lisäksi luokkaliitto valvoo, että International Lightning Class Assosiationin oikeuksia ja ohjeita Sparkman and Stephens inc. piirustuksen nro 265 osalta noudatetaan Suomessa siten, että Lightning veneet ovat rakenne-määräysten mukaisia yksityyppiveneitä. Lightning-veneitä on valmistettu maailmassa jo yli 15000 kappaletta.

Suomessa Lightningliitto organisoi vuosittaisen kuusiosaisen Ranking sarjan sekä SM-kilpailun ohella tapahtumia, koulutus- ja valmennustilaisuuksia sekä harjoittaa tiedotus- ja julkaisutoimintaa. Liiton jäsenjulkaisu Lightning Viesti ilmestyy kerran vuodessa ja lehti toimitetaan ilmaiseksi kaikille jäsenille.

Logon piirrosohje

 

Lightning on monipuolinen kilpavene, joka yhdistää monia kevytveneen ja isomman veneen ominaisuuksia samaan pakettiin. Kevyenä ja helposti traileroitavana Lightning on helppo kuljettaa kilpailuihin. Lightning reagoi kevytvenemäisen herkästi ohjaukseen, säätöihin ja painopisteen muutoksiin. Toisaalta kolmen hengen miehistö, monipuolinen säätököysistö ja suuri spinaakkeri tuo mukaan kilpailuun suuremmille veneille ominaisia elementtejä.

Lightning-vene on aktiivinen ja kovatasoinen kilpailuluokka erityisesti Yhdysvalloissa ja Etelä-Amerikassa. Euroopassa Lightning-luokan kilpailuja järjestetään säännöllisesti Suomessa, Sveitsissä, Kreikassa ja Italiassa. Suomen Lightningliitto järjestää vuosittain kotimaisen ranking-sarjan ja suomenmestaruuskilpailut, joihin on 2000-luvulla ottanut osaa noin kaksikymmentä venekuntaa.

Katso kalenterista tulevat kilpailut.

 
ILCA By-Laws Lue lisää: lightningclass.org/
 
Veneissä on kilpaillessa oltava vähintään seuraavat pelastusvarusteet: 
 
  • 1,8 kg ankkuri (min)
  • 15,24m pitkä pelastusköysi (10mm)
  • Kompassi
  • Ämpäri (min 4 litraa)
  • Heitettävä pelastusliivi pillillä (pelastusrenkaat käyvät myös)
  • Mela
 
Ota mukaan kilpailupaikalle:
 
  • Veneen mittakirja
  • Vakuutustodistus (huomioi minimi korvausvastuu)
  • Kuitti osallistumismaksusta
  • Kuitit kipparin ja miehistön jäsenmaksuista 

 

Lue Lightning-luokan Kilpailusäännöstö ja arvokilpailujen karsintaohje.

Lue Lightning-luokan Suomen mestaruuskilpailun säännöt.

 

 

Lightning-vene on Sparkman & Stephens'n vuonna 1938 Yhdysvalloissa suunnittelema purjejolla. Kilpa- ja retkikäyttöön soveltuvia Lightning-veneitä on rakennettu jo yli 15 000 kappaletta vuoteen 2018 mennessä. Lightning on Kansainvälisen Purjehtijaliiton ISAF hyväksymä purjeveneluokka.

Kevytveneelle harvinainen vakavuus ja korkeat laidat sallivat tilavan istuma-aukon ja kyllin leveät sivukannet. Lightning sopii hyvin niin retkeily kuin kilpaveneeksi. Istuma-aukossa oleva poikkituhto on noin 60 cm etureunasta ja reunoilla kiertävät leveät penkit ovat noin 25 cm korkeudella sisäpohjasta. Vene on 5,8 m pitkä ja maston korkeus 7,9 m. Lightning-veneen vakavuus on saatu aikaan erinomaisella vedenalaisen rungon suunnittelulla. Lisäksi hyvin suunniteltu riki, suurehko purjepinta-ala sekä monipuoliset säädöt mahdollistavat kilpailuissa toivotun nopeuden ja herkkyyden.

Lightning-veneeseen mahtuu kuusi aikuista, mutta kilpailuissa miehistön lukumäärä on kolme henkilöä. Veneen saaminen trailerilta veteen ja purjehduskuntoon vie tottuneelta miehistöltä noin puoli tuntia. Lightning-veneessä on metallinen nostoköli, joten sen kuljettaminen on helppoa ja kilpailumiehistö pystyy siirtämään veneen trailerille vaatimattomissakin rantaolosuhteissa.

Purjehdittaessa Lightning-vene on tasapainoinen ja se purjehtii käytännöllisesti katsoen itsestään rasittamatta lainkaan peräsintä. Kilpaveneenä Lightning on monipuolinen, herkkä säädöille ja vene on miehistölle sekä fyysisesti että henkisesti vaativa.

Noin 15 solmun nopeudet ovat saavutettavissa helposti plaaniin nousevalla Lightning-veneellä , joka on kovassakin tuulessa säädettävissä kulkemaan tasapainossa. Tuulen kiihtyessä vene nousee itsestään tuuleen, eikä sillä ole pyrkimystä kallistua liikaa.

Pitkä ja kapea nostoköli kääntyy akselillaan siten, että pienelläkin kölin nostolla voi vaikuttaa veneen tasapainoon kölin tehokkaan pinta-alan siitä pienenemättä. Kölin avulla voi veneen kulun säätää miellyttäväksi ja siten myös tehokkaaksi tuulen voimakkuudesta tai käytetystä purjeyhdistelmästä riippumatta.

Lightning-veneessä on kolme purjetta – fokka, isopurje ja spinaakkeri. Purjeiden pinta-ala on 16,5 neliömetriä ilman spinaakkeria, jonka pinta-ala on maksimissaan 30 neliömetriä. Kookas spinaakkeri antaa mahdollisuuden kokeilla kilpapurjehduksen kaikkia vivahteita ja tekee Lightningista erinomaisen harjoitteluvälineen.

 

North Sails M-5 ja Fisher suomennetty trimmiohje. North Sails M-5 ja Fisher tuning guide